موسسه حامی

ساجده بیژنی کیا

رشتۀ کارشناسی ارشد مطالعات موزه

در دانشگاه هنر تهران

| شرکت در سمینار تابستانۀ بین المللی اکول دو لوور پاریس

دانش‌آموختۀ کارشناسی موزه‌داری مرکز آموزش عالی میراث فرهنگی و کارشناسی ارشد مطالعات موزه از دانشگاه هنر تهران است. در طول دورۀ تحصیل کارشناسی، به بحث تاریخچۀ پدیداری موزه در ایران، بستر فرهنگی آن و زمینه‌های تاثر این نهاد از غرب علاقمند شد و به همین خاطر تمرکز خود را بر موزه‌شناسی یعنی علم مطالعۀ موزه‌ها، تاریخ موزه، آموزش در موزه، نقش و تاثیر آن در جامعه و ارتباط متقابل آن با سیاست گذاشت. در این مسیر موزۀ ملی ایران بعنوان اولین موسسه‌‌ای که از ابتدا با کاربری موزه طراحی و تاسیس شد توجه وی را جلب نمود و موجب شد دورۀ کوتاهی در این موزه به کارآموزی پرداخته و پایان‌نامۀ کارشناسی ارشد خود را نیز با تمرکز بر بازنمایی هویت جماعت‌هایی از قبیل اقوام ایرانی در موزۀ ملی ایران بنویسد.

نظر به اینکه موزه‌داری در ایران عمدتا متاثر از موزه‌شناسی فرانسوی و آنگلوساکسون است، و با توجه به ارتباط حرفه‌ای دیرینه‌ای که میان باستان‌شناسان و موزه‌داران ایرانی و فرانسوی برقرار بوده است، بر آن شد تا به یادگیری زبان فرانسه و بررسی متون فرانسوی زبان در خصوص تاریخچۀ موزه در ایران بپردازد. با دنبال نمودن این خط سیر، متوجه شد که آرشیو بزرگی در این موضوع در اکول دو لوور پاریس (تاسیس 1882) واقع است و ایرانی‌تباران دیگری نیز در حال دنبال نمودن این حوزۀ مطالعاتی‌اند.

با پی‌گیری این موضوع، به تحصیل و بهره‌مندی از آموزش موزه‌شناسی این دانشگاه معتبر فرانسوی علاقمند شد و برای شروع، با حمایت بنیاد حامی علوم انسانی در سمینار بین المللی تابستانۀ اکوول دو لوور 2023 با موضوع «مخازن موزه: چالش‌های معاصر» شرکت نمود. این سمینار که سالانه به هدف تجهیز نظری و عملی موزه‌داران جوان و فارغ التحصیلان موزه‌شناسی برگزار می‌شود، به آموزش مباحث گسترده‌تری از موزه‌شناسی همچون وساطت فرهنگی (cultural mediation)، نمایش، حفاظت و مرمت می‌پردازد.

ساجده بیژنی کیا

رشتۀ کارشناسی ارشد مطالعات موزه

در دانشگاه هنر تهران

شرکت در سمینار تابستانۀ بین المللی اکول دو لوور پاریس