موسسه حامی

ناصر امن‌زاده

رشتۀ اقتصاد

در دانشگاه واسدای ژاپن

در سال ۱۳۶۹ در تبریز متولد شد و از مدرسه سمپاد این شهر دیپلم ریاضی‌فیزیک گرفت. با کسب مدال طلای کشوری المپیاد فیزیک، بدون کنکور در رشته مهندسی برق دانشگاه شریف پذیرفته شد. از همان اوایل دوران کارشناسی دغدغه‌هایی بزرگتر از مهندسی در سر داشت و این رشته او را قانع نمی‌کرد. فرمایشات اساتیدی چون دکتر محمدمهدی نایبی در مورد اهمیت رشته‌های علوم انسانی برای پیشرفت و توسعه و توجه بیشتر کشورهای توسعه‌یافته به رشته‌هایی چون اقتصاد و مدیریت نسبت به رشته‌های مهندسی و علوم پایه و هم‌چنین مشاهده ضعف‌های جدی در سیاست‌گذاری‌های اقتصادی کشور باعث شد توجهش به سمت رشته‌های مرتبط با سیاست‌گذاری جلب شود. به همراه تنی چند از دوستان و همکلاسی‌ها و با راهنمایی برخی از دانشجویان دکتری، نزدیک به دو سال جلساتی هفتگی برای تفکر روی مسائل و مشکلات اقتصادی کشور برگزار کرد، برخی دروس دانشکده مدیریت و اقتصاد شریف را گذراند و سرانجام تصمیم گرفت در رشته اقتصاد ادامه تحصیل دهد. رتبه دوم المپیاد دانشجویی اقتصاد و رتبه‌های تک‌رقمی کنکورهای کارشناسی ارشد و دکتری اقتصاد را کسب کرد و وارد دوره دکتری اقتصاد دانشگاه شریف شد.

تحقیقات علمی‌اش در دوره دکتری بیشتر معطوف به اقتصاد محیط زیست است و در مورد علل و آثار اقتصادی تخریب محیط زیست پژوهش می‌کند. به دنبال یافتن راهکارهای علمی و دقیق و هم‌چنین اثرگذاری در جهت بهبود مشکلاتی چون آلودگی هوای کلانشهرهای کشور، کم‌آبی و خشک‌شدن دریاچه‌ها و تالاب‌ها، از بین‌رفتن پوشش گیاهی و امثالهم است. به منظور تکمیل پژوهش‌ دوره دکتری و افزودن هر چه بیشتر به دانش خود قصد گذراندن یک دوره فرصت تحقیقاتی خارجی کرده و سرانجام پس از اخذ پذیرش از چند استاد و دانشگاه مطرح در حوزه اقتصاد محیط زیست، تصمیم گرفته است تحت راهنمایی پروفسور آریمورا راهی دانشگاه واسدای ژاپن شود. او امیدوار است با استفاده از حمایت موسسه حامی علوم انسانی بتواند حداکثر استفاده را از این دوره ببرد و پس از بازگشت برای اعتلای نام ایران اسلامی و بهبود زندگی مردم آن قدم بردارد

گفتگو با ناصر امن‌زاده

دوسیه

قسمت دهم (فصل دوم پادکست دوسیه) مهمان: ناصر امن‌زاده امن‌زاده لیسانس مهندسی برق از دانشگاه شریف دارد. برای دوره ارشد به سراغ اقتصاد دانشگاه تهران رفت. دکتری اقتصاد را از دانشگاه شریف گرفت. برای فرصت مطالعاتی در دانشگاه واسدا به ژاپن رفت و الان دوره پسادکتری را در دانشگاه برکلی می‌گذراند. امن‌زاده از این جهت ویژگی خاصی دارد که در دو کشور خارجی مدتی را به تحصیل گذرانده است: ژاپن و آمریکا. با او در مورد تجربیات او در این دو کشور و همچنین اقتصادِ محیط زیست صحبت کردیم.

ناصر امن‌زاده

رشتۀ اقتصاد

در دانشگاه واسدای ژاپن