موسسه حامی

میثا کامیاب

رشتۀ حقوق عمومی

در دانشگاه زوریخ

زمانی که وارد دوران دبیرستان شدم، متوجه شدم که رشته ریاضی فیزیک که در آن تحصیل می­کردم، رشته­ای نیست که رضایت خاطر مرا در مسیر ادامه تحصیل برآورده سازد. در آن زمان دبیرستان ما (فرزانگان) در کنار سایر مدارس استعداد درخشان، فاقد رشته علوم انسانی بود و ساختار دبیرستان­ها به این نحو بود که اکثر دانش­آموزان را به سوی انتخاب رشته ریاضی­فیزیک فرا می­خواند. به لطف بهره­مندی از معلم ادبیات بسیار خوب، دریافتم که گرایش جامعه به سوی رشته­های غیر علوم انسانی، ریشۀ بسیاری از کاستی­ها و ناملایمتی­ها در جامعه ایران است، به همین دلیل تصمیم به مطالعه برای شرکت در کنکور انسانی گرفتم. در سالی که مشغول به تحصیل در پیش­دانشگاهی ریاضی فیزیک بودم، موفق به کسب رتبه 115 کنکور و وارد دانشگاه شیراز شدم. در زمان انتخاب رشته، میان حقوق و روان­شناسی تردید داشتم که در نهایت در روزهای پایانی حقوق را انتخاب کردم. دانشگاه شیراز که به داشتن اساتید سخت­گیر و انضباط تحصیلی معروف است، فضایی را فراهم ساخت تا مبانی حقوقی را در تمامی درس­ها به خوبی فرا گرفته و با توان استدلالی خوبی که رشته ریاضی فیزیک در من ایجاد کرده بود، به تعبیر یکی از اساتید، مهندس حقوق شوم. دوره کارشناسی را با کسب رتبه 8 در المپیاد کشوری حقوق و معدل برتر، در حالی به پایان رساندم که حضور در طیف گسترده دانشجویان، آموزنده تساهل و درک متقابل بین اندیشه­ها بود.

در رشتۀ حقوق، تمایل به انتخاب رشته­هایی مانند حقوق خصوصی، حقوق کیفری یا تجارت بین­الملل که بازار کاری بهتری دارد، بسیار فراگیرتر است، در آن زمان، بر آن بودم که معیار مالی نباید تنها معیار انتخاب گرایش ارشد باشد و بر آن بودم که حقوق عمومی با پیوند گسترده­اش با هر یک از حوزه­ها و رشته­ها، نیازهای من در مسیر دانشجویی را برآورده می­کند. امری که با ورودم به دانشگاه شهید بهشتی و بهره­مندی از محضر اساتید بسیار با دانش، تردیدهایم را برطرف کرد.

به واسطۀ یادگیری زبان فرانسه در دوران کارشناسی، پایان­نامه کارشناسی ارشد خود را با موضوع «تحول مفهومی پلیس اداری و معیارهای قانونی بودن اقدامات آن» با مطالعه حقوق فرانسه به انجام رساندم. این پایان­نامه در هفدهمین جشنواره پایان­نامه سال دانشجویی، برگزیده شد و با حمایت استاد راهنمای محترم و همواره حامی، به چاپ مقالاتی در مجله حقوق اداری، پژوهش­های نوین حقوق اداری و حقوق عمومی تطبیقی انجامید.

ورود به دکتری  با سهمیه استعداد درخشان، آنچه نبود که مرا راضی می­کرد. همواره از دیگر دانشجویان شنیده بودم که تا زمان عدم اشتعال به رساله، این حس رخوت با فرد باقی می­ماند. اما اشتغال در این مقطع، با همکاری در پروژه­های ارزشمند حقوقی در معاونت حقوقی قوه قضاییه و ریاست جمهوری همراه شد که از جمله آن­ها می­توان به «تدوین سند امنیت حقوقی»، «طبقه­بندی آراء» در پژوهشگاه قوه قضاییه ، «چالش­های حقوقی استفاده از هوش مصنوعی» و… اشاره کرد. این همکاری­ها، ضمن به چالش کشیدن ذهن در شناخت مشکلات عملی کشور، پرورش­دهنده توان پژوهشی بود.

در دوران ارشد، موفق به قبولی در آزمون کانون وکلای دادگستری مرکز شدم و اشتغال گهگاه به وکالت بینش جدیدی به تجارب من به ویژه در تعامل با قضات و اصحاب دعوا اضافه کرد. در طی سال­های تحصیل به خوبی متوجه بودم که جامعۀ حقوقی از شکل­گرایی و متن­گرایی حقوقی رنج می­برد و این شکل­گرایی در بسیاری از موارد، قانون را از ماهیت و هدف خود یعنی عادلانه بودن و کارآمدی تهی می­سازد. مطالعات بین­رشته­ای تا حدود زیادی این مسئله را مد نظر قرار داده است اما همچنان به لحاظ عملی، گره­ای از کار نگشوده است.

به همین دلیل، موضوع «نقش هیجان در تصمیم­گیری قضایی» را برای پژوهش برگزیدم. در این پژوهش به دنبال درک برهم­کنش حقوق و هیجان در عرصه تصمیم­گیری قضایی بوده و شیوۀ تنظیم هیجان را با انجام مصاحبه کیفی نیمه­ساختاریافته در قضات بررسی می­کنم. در حال حاضر در حال گذراندن فرصت مطالعاتی در دانشگاه زوریخ زیر نظر پروفسور ماتیاس ملمان می­باشم، دوره­ای که بهره­مندی از بورسیه حامی و مهربانی این بنیاد در راستای این حمایت، آن را به فرصتی بی­نظیر در یادگیری و گستراندن جهان­بینی تبدیل کرده است.

پس از پایان تحصیل، گمان می­کنم رساله دکتری­ام مبانی نظری بسیار کاربردی را فراهم می­کند که می­تواند در اصلاح ساختارهای ماهوی نظام حقوقی، آموزش­های ضمن خدمت قضات و … مد نظر قرار گرفته و در عین حال بنیانگذار گرایش تحصیلی «حقوق و هیجان» باشد. پروردگارا به من نگاه جهان­بین بده تا با آن به تو نزدیک شوم.

 

 

گفتگو با میثا کامیاب

دوسیه

قسمت هفتم (فصل دوم پادکست دوسیه) مهمان: میثا کامیاب در این قسمت با میثا کامیاب در مورد مسیر تحصیلی‌اش صحبت کردیم. کامیاب در رشته حقوق دانشگاه شهید بهشتی تحصیل می‌کند و مدتی برای فرصت مطالعاتی در دانشگاه زوریخ به سوییس رفت. یکی از نکات جالب زندگی تحصیلی او، موضوع تز دکتری اوست، موضوعی که از یک طرف به رشته حقوق مرتبط است و از طرف دیگر به رشته عصب‌شناسی: «نقش هیجان در تصمیم‌گیری قضایی».

میثا کامیاب

رشتۀ حقوق عمومی

در دانشگاه زوریخ