موسسه حامی

زهرا مشرف جوادی

رشتۀ حقوق بین الملل

| شرکت در دوره زمستان آکادمی حقوق بین‎الملل لاهه(2020)

من، زهرا مشرف جوادی، در سال 1368 در تهران متولد شدم. از دوران دبستان عاشق درس و کتاب بودم و همیشه دوست داشتم بتوانم با مردم دنیا از دریچه علم صحبت کنم و این علاقه را در رشته حقوق یافتم. به تدریج و با گذراندن سال­های راهنمایی علاقه من به دروس علوم انسانی و رشته حقوق بیشتر از قبل شد. با این که بسیاری از دوستان من رشته ریاضی را برای ادامه تحصیل انتخاب کردند و تاکید خانواده نیز به رشته ریاضی بود، اما من تصمیم گرفتم از همان ابتدا وارد مدرسه­ای شوم که بطور تخصصی رشته علوم انسانی داشت. به همین خاطر من در آزمون ورودی مدرسه نمونه دولتی فرهنگ منطقه ده شرکت کردم و دوران  دبیرستان من در این مدرسه آغاز شد.

در تمام دوران مقطع دبیرستان تمام تلاشم را کردم تا بتوانم در رشته محبوبم یعنی حقوق قبول شوم. سال 1387 در رشته حقوق دانشکده حقوق دانشگاه شهید بهشتی در مقطع کارشناسی قبول شدم و این سرآغاز راه بود. در سال­های دانشگاه  در کنار درس در فعالیت­های فوق برنامه نیز شرکت می کردم و دریافتم که رشته مورد علاقه­ام برای ادامه تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد و دکتری، حقوق بین­­الملل خواهد است، از آنجایی که فکر می کردم این رشته راهی برای ارتباط با دنیا است. در سال آخر دوره کارشناسی، در مسابقات شبیه سازی دیوان کیفری بین­المللی یادواره هانری دونان در منطقه جنوب شرق آسیا شرکت کردم و تیم ما نخستین دانشجویان دختر کارشناسی بود که توانست مقام نخست در این مسابقات را کسب کند. این برای من مسیری شد تا هم به رشته حقوق بین­الملل بیش از گذشته علاقه­مند شوم و هم با مسابقات شبیه سازی دادگاه­های بین­المللی (Moot Court) آشنا شوم.

پس از پایان مقطع کارشناسی، بلافاصله در سال 1391 در رشته حقوق بین­الملل دانشکده حقوق و علوم سیاسی دانشگاه علامه طباطبائی مقطع کارشناسی ارشد خود را آغاز کردم. در این دوره با کمک اساتید خود توانستم دانش خود را در رشته حقوق بین­الملل افزایش دهم و هچنین در مسابقه شبیه سازی دیوان بین­المللی دادگستری (جساپ) که یکی از قدیمی­ترین مسابقات موت کورت در سطح بین­المللی شرکت کنم.

پس از پایان یافتن مقطع کارشناسی ارشد، به دلیل داشتن شرط معدل و همچنین سابقه شرکت در موت کورت­های مختلف، توانستم از طریق استعداد درخشان وارد مقطع دکتری رشته حقوق بین­الملل دانشگاه علامه طباطبائی شوم. در طی دوره دکتری هم مربی­گری برخی از تیم­های موت کورت دانشگاه علامه را برعهده داشتم و هم تلاش نمودم تا با توجه به حوزه علاقه­ام موضوع مناسبی برای رساله خود انتخاب کنم. با مطالعه فراوان و بررسی منابع گوناگون و مشورت با اساتید، موضوع خود را تحت عنوان «کنشگری بازیگران غیردولت و تحولات هنجاری حقوق بین­الملل» انتخاب کردم که دراصل تمرکز بر روی نقش بازیگران غیردولت مثل شرکت­های فراملی، گروه­های سازمان یافته مسلح و غیره در نظام حقوق بین­الملل است. در همین راستا به منظور تکمیل اطلاعات و دسترسی به منابع دست اول تصمیم گرفتم در دوره زمستان حقوق بین­الملل آکادمی لاهه شرکت نمایم. با حمایت موسسه حامی خوشبختانه توانستم در این دوره شرکت کنم. علاوه براین، باید توجه داشت که شرکت در چنین دوره­های و برنامه­های بین­المللی آشنایی با سایر پژوهشگران و متخصصان در حوزه­ای مشترک است که برای من بسیار مفید و ثمر بخش بود. این دوره نه تنها در مسیر علمی من نقش مهمی داشت، بلکه موجب شد تا بتوانم دستاوردهای خود را در ایران نیز به اشتراک بگذارم.

زهرا مشرف جوادی

رشتۀ حقوق بین الملل

شرکت در دوره زمستان آکادمی حقوق بین‎الملل لاهه(2020)