موسسه حامی

بیانیه موسسه حامی علوم انسانی در مورد اصول و شیوه انتخاب برگزیدگان

موسسه حامی علوم انسانی یک سازمان مردم نهاد ثبت شده در ایران و تابع قوانین جاری کشور است که به دنبال ارتقا جایگاه علوم‌انسانی و اجتماعی در ایران است. موسسه حامی در تلاش است تا با معرفی جامع رشته‌های علوم انسانی و اجتماعی و ایجاد علاقه در افراد مستعد، بسترسازی دسترسی به دانش روز دنیا و تسهیل شرایط بازگشت به کشور و به کارگیری دانش و تجربه دانش‌آموختگان برجسته؛ موجب بالندگی و درخشش استعدادها در زمینه علوم‌انسانی و اعتلای پایدار کشور گردد.

تمام اطلاعات این موسسه روی وب‌سایت آن قابل دسترسی است. این موسسه در قالب یک حرکت خودجوش به همت آقای دکتر نایبی از سال ۱۳۸۵ فعالیت‌های پراکنده داشته است و در سالهای اخیر به صورت رسمی ثبت شده است. تاکنون خیرین دیگری نیز در تامین بیش از 60% از کمک‌های حامی به دانشجویان و محققان علوم انسانی نقش داشته‌اند. حامی تاکنون از هیچ سازمان یا نهاد دولتی یا عمومی کمکی دریافت نکرده و با رویکردی مستقل، بی‏طرف و دخالت حداقلی در راستای اعتلای علوم اجتماعی و  انسانی در کشور تلاش می‌کند.

چهار برنامه حمایتی اصلی موسسه در حال حاضر کمک هزینه تحصیلی (بورس)، کمک هزینه فرصت مطالعاتی دکتری، کمک هزینه شرکت در کنفرانس/کارگاه، و تسهیلات مسکن برای بازگشت نخبگان علوم انسانی به کشور است. درهمه موارد بورس تحصیلی یا کمک هزینه فرصت مطالعاتی، تعامل مالی با برگزیدگان حامی صرفا در بازه زمانی کمتر از یک سال است و کمک هزینه در سال‏ های بعد به ایشان تعلق نمی ‏گیرد. با توجه به اصرار حامی بر دخالت حداقلی و حفظ استقلال رای برگزیدگان، عمده تعهدی که افراد در ازای دریافت کمک می‌دهند حضور در کشور به مدت دو برابر زمان دریافت کمک است.

حامی باور دارد تعهدهای متداول جهت بازگشت دانش آموختگان عمدتا به اهداف خود اصابت نمی‏ کنند ولذا  صرف حضور برگزیدگان در کشور، به امید منشأ اثر بودن، را از ایشان مطالبه می‌کند. حامی  مداخله‌ای در اشتغال برگزیدگان ندارد، هرچند که در صورت امکان، نقش تسهیل‌گر خواهد داشت.

فرآیند ارزیابی موسسه یک فرآیند چند مرحله‌ای است که در طول زمان تحول یافته است. در مرحله ی اول پرونده‌های افراد بررسی و بر اساس سابقه تحصیلی، کاری، پذیرش‌ها و توصیه‌نامه‌ها به افراد امتیازدهی می‌شود. سپس از بین نفرات حائز بیشترین امتیازات حدود ۱۵ نفر برای مصاحبه دعوت می‌شوند.

بخش اصلی انتخاب مصاحبه‌ای به مدت تقریبی یک ساعت شامل سوالات متنوع در زمینه تحقیقاتی فرد، انگیزه ها، توانایی تحقیقاتی، رهبری تیم، مقابله با چالش‏ ها است. لذا وابستگی‌های سیاسی و اعتقادات مذهبی افراد نقشی در فرآیند ارزیابی نداشته و صرفاً انگیزه، توانمندی و قابلیت‌های افراد برای موفقیت در علوم انسانی و اجتماعی مورد ارزیابی قرار می‌گیرد. از آنجا که اعتلای علوم انسانی و اجتماعی  در ایران هدف اصلی موسسه حامی است،‌ بازگشت افراد به کشور از اولویت‌های اصلی موسسه است و قطعا سوال‏ هایی در جهت ارزیابی احتمال بازگشت افراد به کشور پرسیده می‌شود و برای این منظور از برگزیدگان تضمین‏ های مشخصی نیز اخذ می‌شود.

فهرست برگزیدگان حامی از سال ۱۳۹۷ به صورت منظم روی وب‌سایت قرار گرفته است و طیف متنوعی از رشته‌ها و افراد در این دوران حمایت شده‌اند. لازم به ذکر است که مجمع خیرین موسسه نقش مستقیمی در انتخاب برگزیدگان ندارند و صرفاً اعضای هیئت مدیره مؤسسه به همراه داوران تخصصی که در سال‌های مختلف متفاوتند، فرآیند ارزیابی را پیش می‌برند. بدیهی است که موسسه تمام تلاش خود را برای انتخاب بهترین افراد به کار می‌گیرد و در این راستا زحمت زیادی برای تدوین و تکامل مدل ارزیابی موسسه توسط عزیزانی در خارج و داخل ایران کشیده است.

ارتباط جدی حامی با برگزیدگان خود عمدتا محدود به یک دوره بسیار کوتاه است و محدود به تامین مالی تحصیلی است. اگرچه مؤسسه همواره از افراد مختلف برای بهبود فرآیندهای خود بازخورد می‌گیرد و سعی در حفظ ارتباطی سازنده با برگزیدگان دارد، امّا حامی، مانند سایر موسسات مشابه داخلی و خارجی، مسئولیتی در قبال اعمال یا اظهار نظرهای شخصی برگزیدگان پس از دریافت حمایت‏های حامی ندارد. با توجه به نحله ‎ها و طرز تفکرهای گوناگونی که در هر یک از رشته‏ های علوم انسانی و اجتماعی وجود دارد، استراتژی همیشگی حامی، بی طرفی (neutrality) بوده است.

ما رسالت خود را کمک به تعالی نخبگان علوم انسانی برای خدمت به کشور می دانیم و در میان برگزیدگان حامی همواره از طیف‏ های فکری مختلف حضور داشته ‏اند. هر یک از موسسین یا اعضای هیات مدیره ‏ی حامی ممکن است شخصا دیدگاه هایی داشته باشند ولی حامی همانطور که در اساسنامه‏ اش آمده است تشکل سیاسی نیست و صرفا خود را خادم تعالی علوم انسانی کشور عزیزمان ایران می‏داند. همه‏ ی نخبگان علوم انسانی کشور که قصد خدمت به کشور را داشته باشند برای ما محترمند و اصولا پیشرفت در گرو گوناگونی آراء و تضارب افکار است. بدیهی است به عنوان موسسه ای که مجوز از وزارت کشور دریافت کرده است، ملزم به رعایت کلیه ی قوانین کشور و رعایت چارچوب‌ هایی که مراجع قانونی الزام نمایند هستیم ولی چون هیچگونه تعامل مالی با دولت یا حاکمیت نداریم  تعهدمان رعایت قوانین مربوط به موسسه‏ های خیریه است.

انتهای پیام

برچسب‌ها: